این عادت های بد دندان های شما را می کشند


آفتاب نیوز :

روش های رایج و نادرست منجر به پوسیدگی دندان، پوسیدگی دندان، تغییر شکل دندان و در نهایت از دست دادن دندان می شود.

1. خوردن چیپس

باکتری های موجود در پلاک نیز غذاهای نشاسته ای را به اسید تجزیه می کنند. این اسید می تواند تا 20 دقیقه آینده (یا اگر غذا به دندان چسبیده باشد یا زیاد از آن استفاده کنید) به دندان ها حمله کند. می‌توانید پس از خوردن چیپس یا سایر غذاهای نشاسته‌ای که به دندان‌هایتان می‌چسبند، از نخ دندان استفاده کنید.

2. کشیدن دندان

مسواک زدن دندان ها می تواند به مرور زمان باعث فرسایش دندان شود. اغلب این رفتار ناشی از استرس و عادات خواب است. این نیز کنترل را دشوار می کند. پرهیز از غذاهای جامد در طول روز می تواند درد و آسیب این عادت را کاهش دهد. استفاده از محافظ دندان در شب می تواند از آسیب دندان قروچه در هنگام خواب جلوگیری کند.

3. غذای ثابت

میان وعده ها بزاق بیشتری نسبت به وعده های غذایی اصلی تولید می کنند و ذرات غذا برای مدت طولانی تری در دندان های شما باقی می مانند – به عنوان مثال، استیک هویج.

4. چسبیدن به انتهای مداد

آیا تا به حال هنگام تمرکز روی کار یا مطالعه، نوک مداد را جویده اید؟ مانند خوردن یخ، این عادت نیز می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. وقتی احساس جویدن چیزی را می خواهید، آدامس بدون قند گزینه بهتری است. این عمل باعث ایجاد جریان بزاق، تقویت دندان ها و محافظت از آنها در برابر اسیدهای خورنده مینای دندان می شود البته برخی افراد به جای مداد ناخن می خورند.

5. قطره سرفه

فقط به این دلیل که این قطره ها در مکان های پزشکی فروخته می شوند به این معنی نیست که آنها بی خطر هستند. اکثر آنها پر از شکر هستند. بنابراین حتما بعد از استفاده از این قرص ها برای رفع گلودرد دندان های خود را مسواک بزنید. مهم نیست که قند از قطره سرفه یا آب نبات حاصل شود. در هر صورت، با پلاک چسبنده ای که روی دندان را می پوشاند واکنش نشان می دهد. سپس باکتری های موجود در پلاک، قند را به اسید تبدیل می کنند که مینای دندان را از بین می برد. این نقطه شروع دندان است.

6. پرخوری

خوردن زیاد به معنای خوردن شیرینی زیاد است که می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. پرخوری و پرخوری عصبی می تواند آسیب بیشتری به سلامت دهان و دندان وارد کند. اسیدهای قوی موجود در استفراغ می توانند دندان ها را فرسوده و ضعیف و شکننده کنند. این اسیدها باعث بوی بد دهان نیز می شوند. پرخوری عصبی می تواند باعث انواع مشکلات جدی سلامتی شود، بنابراین در صورت پرخوری حتما با پزشک خود مشورت کنید.

7. جویدن یخ و پوسیدگی دندان

یخ طبیعی و بدون قند است، بنابراین ممکن است فکر کنید بی ضرر است. جویدن تکه‌های مکعب یخ‌زده می‌تواند لبه‌های دندان‌های شما را خرد کند یا حتی آنها را خرد کند. و اگر بدون توجه به عواقب آن، تا زمانی که بافت نرم داخل دندان تحریک شود، به کار خود ادامه دهید، دندان درد دائمی خواهید داشت. غذاهای سرد یا گرم می توانند برای مدت طولانی باعث درد شدید و سریع یا دندان درد شوند.

8. سوراخ کردن زبان

سوراخ کردن زبان ممکن است مد باشد، اما فشار دادن یک دکمه فلزی می تواند دندان شما را بشکند. پیرسینگ نیز خطر مشابهی دارد. هنگامی که فلز به لثه ساییده می شود، می تواند به لثه آسیب برساند و منجر به از دست دادن دندان شود. دهان همچنین پناهگاهی برای باکتری ها است، بنابراین سوراخ کردن زبان خطر عفونت و جای زخم را افزایش می دهد. ابتدا با دندانپزشک خود در مورد خطرات سلامتی صحبت کنید.

9. بدون محافظ دندان تمرین کنید

وقتی می خواهید به آن ضربه بزنید، چه فوتبال، چه هاکی یا ورزش تماسی دیگر، بدون محافظ دهان وارد بازی نشوید. این گارد یک قطعه پلاستیکی قالبی است که از ردیف بالایی دندان ها محافظت می کند. بدون آن، اگر بازی خشن شود، ممکن است یک تکه از دندان شما شکسته یا حتی به طور کامل از دست برود. محافظ های دهان معمولی را می توان در فروشگاه خریداری کرد یا می توانید از دندانپزشک خود بخواهید که محافظ دهانی برای دندان های شما بسازد.

10. شکر چسبناک

همه غذاهای شیرین باعث پوسیدگی دندان می شوند، اما تحمل برخی از شیرینی ها دشوارتر است. پاستیل ها به دندان می چسبند و قندها و اسیدهای حاصل ساعت ها با مینای دندان در تماس هستند. اگر نمی توانید یک روز را بدون خوردن غذای چسبناک بگذرانید، آن را با یک وعده غذایی بخورید، نه به عنوان میان وعده یا یک وعده غذایی جداگانه. وقتی غذا می خورید، بزاق بیشتری تولید می شود که به شستن ذرات قند و اسیدها کمک می کند.

11. قبل از خواب بنوشید

هیچ وقت برای محافظت از دندان ها زود نیست. وقتی قبل از خواب به کودک خود شیر، آبمیوه یا شیر خشک می دهید، دندان های جدید او ممکن است فرسوده شوند. آن کودک می تواند به خوابیدن بدون لیوان در دهان عادت کند و در طول شب دندان هایش با شکر آغشته شود. بهتر است شیشه شیرها را از تخت نوزاد دور نگه دارید.

12. نوشیدنی های شیرین

وقتی صحبت از شکر اضافه می شود، آب نبات تنها مقصر نیست. نوشابه های گازدار می توانند تا 11 قاشق چایخوری شکر در هر قوطی داشته باشند. بدتر از آن، نوشیدنی های الکلی حاوی اسیدهای سیتریک و فسفریک هستند که مینای دندان را از بین می برند. نوشابه های رژیمی می توانند شما را از قند دور نگه دارند، اما این نوشابه ها می توانند حاوی اسیدهای بیشتری به شکل شیرین کننده های مصنوعی باشند.

13. نوشیدنی های ورزشی

شکی نیست که نوشیدنی های ورزشی سرد پس از یک تمرین سخت با طراوت هستند، اما این نوشیدنی ها معمولا حاوی قند هستند. نوشیدنی های ورزشی مانند نوشابه یا شکر باعث حمله اسید به مینای دندان شما می شود. نوشیدن منظم آنها می تواند منجر به فساد شود. بهترین راه برای هیدراته ماندن در طول ورزش، نوشیدن آب بدون قند و بدون کالری است.

14. آب میوه، آب میوه

آب میوه‌ها سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، اما متأسفانه بیشتر آن‌ها سرشار از قند نیز هستند. مقدار قند موجود در برخی از آب میوه ها می تواند بیشتر از میزان قند موجود در نوشابه ها باشد. به عنوان مثال، میزان شکر موجود در نوشابه پرتقال تنها 10 گرم بیشتر از آب پرتقال است. میوه ها به طور طبیعی شیرین هستند، بنابراین به دنبال آبمیوه های بدون قند اضافه باشید. همچنین می توانید با افزودن کمی آب میزان قند آب میوه را کاهش دهید.

15. نوشیدن قهوه

رنگ تیره قهوه و اسیدی بودن آن می تواند به مرور زمان باعث زرد شدن دندان ها شود. خوشبختانه این تغییر رنگ یکی از ساده ترین روش ها برای درمان با انواع روش های سفید کننده است. اگر در مورد رنگ دندان های خود نگران هستید، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

16. سیگار کشیدن

سیگار و سایر محصولات تنباکو می تواند باعث تغییر رنگ دندان و از دست دادن دندان به دلیل بیماری لثه شود. سیگار کشیدن همچنین می تواند باعث سرطان دهان، لب و زبان شود. اگر به دنبال دلیل دیگری برای ترک سیگار هستید، لبخند خود را در نظر بگیرید.

17. درب آن را با خلال دندان باز کنید

باز کردن درب بطری یا کیسه های پلاستیکی با دندان ممکن است راحت باشد، اما این عادتی است که دندانپزشکان را از خود دور می کند. استفاده از دندان به عنوان ابزار باعث شکستن آن می شود. به جای آن دری را باز کنید به طور خلاصه، دندان های شما فقط باید برای غذا خوردن استفاده شوند.

Heidi Avery

پنکه تی وی جنرال. کارآفرین. پیشگام زامبی مغرور. تحلیلگر. خالق شیطانی متعصب توییتر.

استفاده از کتاب کار دبستان برای تقویت مهارت‌های تحصیلی
Unlocking the Intriguing World of Live Cam Shows
Meet Realtor Canada Langley: Your Trusted Real Estate Expert in British Columbia
Discover Your Dream Home with Acreage
Welcome to Real Estate Canada: Exploring Opportunities and Investment
استفاده از شرط بندی بازی انفجار: یک راه جذاب برای کسب درآمد
تماس با ما